تاثیر هدایای تبلیغاتی
میدانیم که تمامی مشتریان آگهی های چاپی و نامه های تبلیغاتی شرکت ها را نزد خود نگه نمیدارند،اما ارائه یک جاکلیدی کوچک که اطلاعات تماس شما برروی ان درج شده باشد میتواند در تمام طول سال شما را در نزدیک ترین حالت ممکن به مشتریانتان نگه دارد…
آداب هدایای تبلیغاتی دادن
آداب هدایای تبلیغاتی دادن به نحوی از انحاء یک نوع هنر به حساب میآید. در این زمینه، موارد زیر را رعایت کنید:
تناسب هدایای تبلیغاتی
بسیار مراقب باشید هدایای تبلیغاتی ای که میدهید متناسب با رابطه شما با هدایای تبلیغاتی گیرنده باشد. این امر نه به حجم و ابعاد قرارداد یا معاملهای که انجام دادهاید وابسته است و نه به میزان وقتی که برای گیرنده گذاشتهاید، بلکه به میزان نزدیکی روابط وابسته است. فواصل هدایای تبلیغاتی دادن را هم از نظر مناسبتها و تعطیلیها در نظر بگیرید باز هم تاکید میشود کاری نکنید که احساس رشوه گرفتن پیش بیاید.
تَشَخُص هدایای تبلیغاتی
اینکه یک هدایای تبلیغاتی دارای تَشَخُص باشد، نکتهای عالی است. مهم این است که هدایای تبلیغاتی، بازتاب شخصیت و علایق گیرنده آن باشد. اگر این ویژگیها در هدایای تبلیغاتی لحاظ شود، گیرنده هدایای تبلیغاتی بهطور حتم احساس خوبی نسبت به دریافت آن خواهد داشت.
زمان هدایای تبلیغاتی
بهترین زمانها برای هدایای تبلیغاتی دادن، همان تعطیلات هستند. زمان تولد ممکن است جالب نباشد چون هدایای تبلیغاتی گیرنده، متوجه میشود که شما دچار زحمت شدهاید و اطلاعاتی را در مورد او بهدست آوردهاید.
سالگرد یک کار یا سالگرد وقتی که شما با هدایای تبلیغاتی گیرنده وارد یک مرحله تجاری جدید شدهاید جزو مواقع مناسب برای هدایای تبلیغاتی دادن است. زمانی که آغازی برای یک رقابت معنادار بوده هم جزو مواقع مناسب به شمار میآید.
ارایه هدایای تبلیغاتی
آمادهسازی هدایای تبلیغاتی هم آداب خاص خود را دارد. به کاغذ هدایای تبلیغاتی توجه کنید و سعی کنید با دست خودتان چیزی بنویسید. پیامی هم که مینویسید باید حس خوبی را به هدایای تبلیغاتی گیرنده انتقال دهد.
اگر بر مبنای یک مناسبت شخصی هدایای تبلیغاتی میدهید، پست کردن هدایای تبلیغاتی به آدرس منزل هدایای تبلیغاتی گیرنده هم حس خوبی دارد.
نام و لوگوی شرکت
نام و لوگوی شرکت را بر روی هدایای تبلیغاتی داشته باشیم یا نداشته باشیم؟ این یک موضوع مهم است.
اگر نام و لوگوی شرکت بر روی هدایای تبلیغاتی باشد، حتماً در یادها میماند و بهخصوص اگر هدایای تبلیغاتی ما کاربردی بوده و در طول روز هم مورد استفاده قرار گیرد، طبعاً از نظر در ذهن ماندن، مؤثرتر هم خواهد بود. اما به خاطر داشته باشید که در این نوع هدایای تبلیغاتی دادن باید مراقب تبلیغ آشکار هم بود. پس باید کوشید موضوع را کاملاً شخصی کرده و هدایای تبلیغاتی را به نوعی طراحی کرد که انگار مخصوص هدایای تبلیغاتی گیرنده طراحی شده است.
چه نوع هدایایی؟
شرکتها برای تبلیغ خود میتوانند از هزاران نوع هدایای تبلیغاتی استفاده کنند. نگاهی به موافقان و مخالفان در برخی از موارد حائز اهمیت است:
اقلام خوراکی
اقلام خوراکی، جزو رایجترین هدایای شرکتها هستند که بسیار خوب طراحی میشوند و حتی قابل بردن به منزل نیز هستند. اگر میخواهید به قلبها و مغزها از طریق معدهها دست پیدا کنید! باید بسیار هوشمندانه و مبتکرانه عمل نمایید. ضمناً مواظب باشید که هدایای تبلیغاتی گیرنده موردنظرتان خامخوار نباشد!
اقلام دفتری
جامدادی و وسایل رومیزی دیگر، جزو هدایای تبلیغاتی شرکتها هستند که کاربردهای فراوانی هم دارند. باز هم مراقب باشید؛ یک خودنویس عالی گرانقیمت با نوع ارزان آن تفاوت بسیاری دارد. حواستان باشد که مقولاتی از این دست باید با دکور اتاق و شخصیت فرد مورد نظرتان جور باشد تا حالت راهبردی به خود بگیرد.
بلیت برای مسابقات ورزشی و هنری
تهیه بلیت به عنوان هدایای تبلیغاتی بهخصوص برای مسابقات و برنامههایی که بلیت آنها آسان بهدست نمیآید، یک اتفاق بسیار تأثیرگذار است. البته باید ترجیحات هدایای تبلیغاتی گیرنده را در زمینههای موردنظر در نظر گرفت.
هدایای تبلیغاتی های اعتباری
این نوع هدایا هم بسیار مؤثرند چرا که به فرد هدایای تبلیغاتی گیرنده امکان انتخاب میدهند و او خودش میداند که اعتبار را چگونه هزینه کند. البته سطح اندک اعتبار در این موارد ممکن است مسألهساز باشد. فراموش نکنید پول نقد، دیگر هدایای تبلیغاتی نیست و برای همیشه حذف شده است.
شناخت کارمندان
بسیاری از شرکتها نگران جنبههای تبعیضآمیزی هستند که ممکن است جزو پیامدهای هدایای تبلیغاتی دادن به یک کارمند باشد و در کل، انتخاب یک فرد خاص هم همیشه دشوار است. به همین دلیل، بودجهای در اختیار مدیران شرکتها قرار میگیرد تا در این زمینه هزینه شود. وقتگذاری فراوان برای اجرای یک پروژه، رضایت بخشیدن به مشتری و اقدامات صرفهجویانه میتواند جزو موارد مناسب برای هدایای تبلیغاتی دادن باشد. در این موارد هم باید به تناسب هدایای تبلیغاتی و هدایای تبلیغاتی گیرنده توجه داشت.
مشتریان
به هدایای تبلیغاتی، هدایای تبلیغاتی گیرنده و اخلاقیات سازمان توجه کنید. با انتخاب مشتری، حالا باید به نوع هدایای تبلیغاتی و نحوه ارسال آن توجه داشته باشید. بین نیروی فروش و مشتری باید رابطه باشد. اگر هدایای تبلیغاتی را افرادی از شرکت به مشتری بدهند که با او در ارتباط مستقیم بودهاند، تأثیر بهتری خواهد داشت. برای مشتری بسیار جالب خواهد بود که ببیند از بخش خدمات مشتری یک شرکت، هدایای تبلیغاتی دریافت میکند.
هدایای تبلیغاتی ؛ نگاهی متفاوت
انتقال یک جانبه پول، اموال و چیزهای دیگر به هدایای تبلیغاتی گیرنده از جانب هدایای تبلیغاتی دهنده که ظاهراً نباید پس از دادن آنها ادعایی نسبت به گیرنده داشته باشد.
خوب این میتواند یک تعریف از هدایای تبلیغاتی دادن باشد. نکته مهم این تعریف بر فقدان هر نوع پیششرطی استوار است، یعنی هدایای تبلیغاتی دهنده نباید هیچ پیششرطی برای دادن هدایای تبلیغاتی وضع کند.
اما گاهی اوقات، برخی از هدایا ممکن است طرف مقابل را وادار به حمایت از مثلاً یک محصول، خدمت یا یک برنامه کند.
گاهی اوقات، بعضی از هدایا هم ممکن است هدایای تبلیغاتی گیرنده را وادار به عمل متقابل سازد و به عبارت دیگر، او را وادار کند که در همچشمی و رقابت با هدایای تبلیغاتی دهنده، او هم متقابلاً هدایای تبلیغاتی ای بخرد و این هدایای تبلیغاتی، گرانقیمتتر از هدایای تبلیغاتی هدایای تبلیغاتی دهنده هم باشد.
در این حالت میتوان گفت هدایای تبلیغاتی دادن نه از سر مهر و علاقه بلکه اساساً نوعی نماد است که در یک حالت نمادین متقابل و در محیطی سمبولیک رد و بدل میشود و بیشتر به یک فضای اقتصادی شبیه است تا فضایی مبتنی بر روابط خالص انسانی.
شما که هدایای تبلیغاتی میدهید به این موضوعات چطور نگاه میکنید؟
– هدایای تبلیغاتی شما علامت توجه به طرف مقابل است، یا عاملی که قدرت و مکنت شما را به رخ هدایای تبلیغاتی گیرنده میکشاند؟
– هدایای تبلیغاتی شما طرف را به نگرانی از نقض قواعد بازی میکشاند، یا اینکه به او آرامشخاطر میدهد؟
– شما دارید هدایای تبلیغاتی میدهید، یا پاداش رفتار موردنظرتان را از طرف هدایای تبلیغاتی گیرنده دریافت میکنید؟
– و بالاخره باز میتوان پرسید که دارید هدایای تبلیغاتی میدهید یا قرض؟ هدایای تبلیغاتی گیرنده را مجذوب خودتان میکنید یا وامدار خودتان؟ دارید به دیگران راه و رسم زندگی کردن را میآموزید یا راه و رسم وابستگی به سایرین را؟